jueves, 20 de noviembre de 2008

REGLAMENT DE RÈGIM INTERN DE L'IES MOLI DEL SOL

ÍNDEX

1. INTRODUCCIÓ

2. CENTRE
2.1. Entrades i eixides
2.2. Aules
2.3. Pati
2.4. Aules específiques
2.5. Aules d’informàtica
2.6. Corredors
2.7. Gimnàs i pistes esportives
2.8. Biblioteca
2.9. Serveis
2.10. Altres serveis del Centre
2.11. Utilització de les instal·lacions

3. COMUNITAT EDUCATIVA
3.1.Alumnat
3.2. Resolució de conflictes
3.3. Tractament del conflicte
3.4. Funcions del professorat
3.5. Pares i mares. Tutors legals
3.6. Òrgans de govern del Centre

4. ACTIVITATS EXTRAESCOLARS

5. REVISIÓ I APORTACIONS A AQUEST REGLAMENT
REGLAMENT DE RÈGIM INTERN

1 . INTRODUCCIÓ

Aquesta comunitat educativa assumirà en tot moment els valors que donen fonament a una educació integral basada en la llibertat, la responsabilitat, l'autonomia i la participació democràtica.

Basant-se en aquest principi el Reglament de Règim Intern (RRI) és un instrument que té com a objectiu regular el funcionament del Centre perquè les activitats educatives que en ell es porten a terme siguen coherents amb aquests valors. S'ha d'entendre, per tant, que els seus diversos punts tendeixen a aconseguir el desenvolupament correcte de les activitats acadèmiques, el respecte mutu entre els membres de la comunitat educativa i l'ús adequat de les instal·lacions, que són un bé col·lectiu.

Perquè aquest Reglament siga eficaç i regule de forma real la vida del Centre es requereix:
  • Informació dels seus diversos punts a l’alumnat, famílies, professorat i personal no docent del Centre.
  • Clara definició dels drets i responsabilitats de tots els membres de la comunitat educativa.
  • Avaluació periòdica del seu funcionament que faça possible correccions i millores.


2 . CENTRE

2.1 ENTRADES I EIXIDES

  • Les portes s'obriran tots els dies cinc minuts abans de la primera hora i es tancaran cinc minuts després que sone el timbre d'entrada a la primera classe, tant del matí com de la vesprada.
  • Els alumnes només podran eixir del Centre prèvia autorització familiar durant les hores lectives.
  • L'assistència al Centre és obligatòria. Els pares justificaran, per escrit les faltes d'assistència dels seus fills. El justificant es presentarà el dia d'incorporació de l'alumne a classe.
  • Cas d'absència prevista del professor per a la primera hora lectiva, els alumnes de 2n cicle de l'ESO, batxillerat i Cicles de grau Mitjà o Superior, podran acudir al Centre a segona hora, sempre que això haja estat autoritzat pels pares o tutors legals.
  • En cas d'absència del professor d'un grup, de 2n cicle de secundària, batxillerat, o cicles, en l'última hora lectiva del matí (sempre que siga 6a o 7a), els alumnes que hagen estat autoritzats prèviament pels pares o tutors legals podran eixir del Centre. Solament seran vàlides les autoritzacions que emplenen els pares o tutors legals en presència del tutor del grup o en secretaria del Centre prèvia identificació.
  • Hi haurà un registre dels alumnes no autoritzats i que, per tant, hauran de romandre en classe. El control d'assistència i vigilància correspondrà al professor de guàrdia.
  • Professors i alumnes hauran d'arribar amb puntualitat en canvis de classes, guàrdies, i durant totes les hores lectives.

2.2 AULES

  • El professor serà el primer a entrar a les aules i l’últim a eixir abans dels esplais o si els alumnes tenen classes en qualsevol aula específica. Abans de fer-ho comprovarà que els alumnes han baixat persianes segons el torn establert pel tutor i l'horari general, tancant amb clau les portes en eixir.
  • El canvi entre classe i classe i la tornada de l'esplai es farà correctament (sense cridar, córrer, empènyer, saltar, etc.).
  • El comportament dels alumnes en les aules serà en tot moment l'adequat a les normes bàsiques de convivència, evitant-se el mal ús o deteriorament intencionat del material. Els alumnes s'abstindran de menjar o beure en les aules.
  • Ha d'evitar-se abatre les finestres i treure el cap a l'exterior a causa del perill que això suposa.
  • Els alumnes romandran en les aules durant els períodes lectius i entre classes. En les hores de descans abandonaran l'interior de l'edifici i eixiran al pati.
  • En les classes habilitades per a més d'un grup s'exposarà en el tauló un horari d'utilització de l'aula.
  • Està terminantment prohibit tenir telèfon mòbil engegat dintre de les aules. Els telèfons mòbils d'aquells alumnes que siguen sorpresos en classe jugant o telefonant seran requisats pel professor i lliurats a Prefectura d'Estudis per a, prèvia entrevista, retornar-los als pares.

2.3 PATI
  • Del pati o lloc on romandrem el temps d'oci s'exclou:
  • L'entrada del recinte escolar: vestíbul
  • La zona de darrere del gimnàs, de l'edifici del taller d’ FP i la zona d'aparcament
  • L'hort.
  • S'evitarà l'intercanvi amb persones alienes al Centre a través dels reixats i es considerarà com a falta greu el botar les tanques.
  • El pati és una part important del Centre i per tant es tindrà cura de la seua neteja, utilitzant les papereres, respectant les fonts, fanals, arbres i jardins.
  • Durant les hores lectives no s'interferirà en el desenvolupament de les classes d'Educació Física. El pati és l'aula de les classes d'Educació Física i per tant ha de ser respectada.
  • La zona d'aparcament estarà reservada per a l'ús exclusiu del professorat, PAS, servei de neteja i treballadors del bar.
  • Si s’estropellen els serveis del pati s'habilitarà un accés a l'edifici perquè els alumnes puguen anar al bany durant l’esplai.
2.4 AULES ESPECÍFIQUES
  • S'utilitzaran quan estiguen els professors titulars. Si el professor faltàs o els alumnes no tingueren classe per qualsevol circumstància, els professors de guàrdia atendran els alumnes en les seues aules de referència o en la biblioteca si aquestes estigueren ocupades.
2.5 AULES D'INFORMÀTICA
  • Quan no s'ocupen per a la classe d'informàtica podran utilitzar-se prèvia reserva i complint les normes establertes
2.6 CORREDORS
  • Els professors de guàrdia vigilaran els passadissos de les diferents plantes si no han de realitzar cap substitució.
  • El bon ús de les instal·lacions s'extremarà pel que fa a extintors, polsadors d'incendis, mànegues i portes anti-pànic, ja que contribuïxen a la seguretat de tots.
  • El trencament o manipulació intencionada d'elements de seguretat és una falta greu.

2.7 GIMNÀS I PISTES ESPORTIVES

Com a norma general l'accés al gimnàs es realitzarà pel pati. En les instal·lacions esportives es compliran les normes establertes pel Departament.


2.8 BIBLIOTECA

  • És un lloc per a lectura, consulta, préstec de llibres i estudi.
  • Els alumnes rebran assessorament dels encarregats de la Biblioteca. Podran prendre prestats llibres prèvia presentació del Carnet Escolar.
  • Hauran de respectar el material i el mobiliari, treballar en silenci i retornar els llibres en el termini pactat.
  • Igual que en les classes, no es podran utilitzar mòbils en el recinte, ni consumir menjars i begudes. Hauran de seguir-se les recomanacions i normes establertes.
  • Per a poder utilitzar la Biblioteca els alumnes haurien d'estar acompanyats per un professor o encarregat. En la porta de la biblioteca s'exposarà l'horari d'utilització.

2.9 SERVEIS

  • Els serveis són un espai compartit i són necessaris en qualsevol centre públic. La seua utilització requereix d'higiene i neteja a la qual tots hem de contribuir.
  • Fumar en els serveis, fer mal ús de l'aigua o deteriorar les seues instal·lacions fan impossible que puguen ser utilitzats o almenys ho siguen en unes condicions dignes i per tant aquestes faltes són considerades greus, doncs gran és el perjudici que causen.

2.10 ALTRES SERVEIS DEL CENTRE

Cafeteria:
  • Els alumnes solament podran utilitzar aquest servei en les hores dels descansos. No es podrà, per tant, romandre en les seues dependències durant les hores lectives ni entre classes.
  • Es respectaran les normes del local.
  • Aquells alumnes que hagen de reservar l'entrepà podran fer-ho a primera hora del matí abans de començar les classes, en els 5 minuts que hi ha des que s'obrin les portes fins que comencen les classes, o el dia anterior.
  • Excepcionalment el professor de guàrdia podrà permetre a un grup de batxillerat o cicles formatius romandre en la cafeteria.

Consergeria:
  • S'atendrà a professors i alumnes segons les normes establertes per a la realització de fotocòpies que estaran exposades en la porta del servei de reprografia per a coneixement públic de tots els usuaris.
  • Les funcions dels conserges estan establertes pel conveni que regula el seu treball, entre elles cal destacar la d'obrir i tancar portes, control d’eixides i entrades de l'alumnat, atenció a famílies, proveïdors i personal aliè al centre, atenció al telèfon, lliurament de claus específiques que haurien de ser retornades quan s'acabe l'activitat, i qualssevol altres que puga determinar la Direcció del Centre.

Secretaria:
  • La Secretaria estarà oberta tots els dies de 8’30 a 14’30 hores i els dies que establisca la direcció del centre a la vesprada de 15’30 a 17’30. L'atenció al públic serà tots els dies de 09:30 hores fins a les 13:30 hores i les vesprades que hi haja classe de 15:30 a 17:00 hores.

Taquilles:
  • És un servei complementari que s'oferix a l'alumne perquè deixe les seues pertinences personals.
  • Hi haurà un professor encarregat de les taquilles i unes normes d'ús.


2.11 UTILITZACIÓ DE LES INSTAL·LACIONS

  • Tots els membres de la comunitat educativa han de fer bon ús de les dependències dels edificis i instal·lacions exteriors.
  • Els membres de la comunitat educativa podran disposar de les instal·lacions en qualsevol activitat educativa que s'organitze. Aquesta activitat haurà de ser aprovada per l’Equip Educatiu del Centre i serà controlada per una persona que assumisca la responsabilitat davant aquesta direcció.
  • Amb caràcter general no es podran utilitzar mòbils ni càmeres en el Centre. Cas de necessitat podrà utilitzar-se el telèfon de la sala de professors, el de consergeria o el de secretaria.
  • Els telèfons mòbils retirats a l’alumnat romandran en dipòsit en la Prefectura d'Estudis fins una setmana. En cas de reincidència podrà augmentar-se fins a un mes el període de sanció i al seu compliment es lliurarà exclusivament als pares de l'alumne. El professorat i alumnat han de col·laborar perquè el Centre es mantinga net tant en les aules com en el corredor i pati, tot evitant embrutar, fent ús de les papereres, participant en activitats de neteja esporàdiques que l'Equip Directiu coordinarà, etc.
  • La utilització d’MP3 en alguna classe es produirà únicament amb autorització expressa del professor.
  • Els desperfectes causats voluntàriament o per un ús negligent seran pagats pels responsables del seu deteriorament.

3 COMUNITAT EDUCATIVA

3.1 ALUMNAT

3.1.1 Junta de Delegats
  • Es constituirà a començament de curs amb els representants de totes les classes.
  • Les seues principals funcions són les següents:
  • Informar els representants dels alumnes en el Consell Escolar.
  • Proposar activitats docents i extraescolars.
  • Col·laborar amb l'Equip Directiu per a la millora i organització del centre.
  • Defensar els interessos dels alumnes.
  • Participar en les comissions que s'establisquen.
  • Triar representant de centre en la primera reunió de la Junta.

3.1.2 Associació d'alumnes.
  • Eventualment podran constituir-se associacions d'alumnes amb la finalitat de fer propostes, debatre idees, fer crítiques i traslladar-les a l'Equip Directiu i Consell Escolar.
  • El professorat i l’Equip Directiu del centre orientaran i afavoriran la participació dels alumnes en la vida del centre.
  • En el moment de matricular-se es proveïx als alumnes d'un carnet escolar. L'alumne ha de dur sempre damunt aquest document de manera que puga identificar-se com a tal si algun professor li’l demanda. Així mateix, li servirà per a poder utilitzar el servei de préstec de llibres de la biblioteca i per a identificar-se com a estudiant enfront dels organismes que emeten carnets d'estudiant internacional.

3.1.3 Assegurança Mèdica dels Alumnes:
  • Tots els alumnes del centre posseïxen un segur d'assistència mèdica.
  • Els alumnes del primer cicle de secundària paguen una assegurança mèdica que contracta la Direcció del Centre amb una companyia d'assegurances.
  • Els alumnes de cursos superiors paguen l'assegurança escolar juntament amb la matrícula.
  • Quan un alumne emmalalteix o sofreix un accident o qualsevol tipus de contratemps que afecta la seua salut es comunica al professor de l'aula, si es troba en classe, o al professor de guàrdia.
  • El professor de guàrdia atendrà l'alumne i valorarà si cal cridar al servei mèdic o als pares.
  • Quan un alumne és atès pel servei mèdic el professor que se’n fa càrrec haurà d'emplenar els comunicats que, a aquest efecte, es troben en consergeria i sol·licitar a l'alumne tota aquella documentació o informació que fos necessària.


3.1.4 Drets i Deures
Entenem per conflicte quan en el Centre es produïx qualsevol impediment en el desenvolupament i realització de les plenes potencialitats de persona (Galtung, 1985).

Com a element objectiu existeix conflicte quan no es compleixen les normes que ens hem atorgat a través dels acords de convivència fixats en el present reglament.

El conflicte és un fenomen natural de les organitzacions i, per tant, també del nostre centre. Cal tractar-lo amb normalitat i no com un cas excepcional. Allò important no és centrar-nos en el conflicte, sinó en la seua resolució.

Creiem que és important abordar els conflictes des de tres perspectives (segons Galtung, 1998).
  • La reconciliació entre les persones
  • Reconstrucció per a reparar el dany ocasionat.
  • Resolució, canvis de comportament o d’organització per a prevenir nous conflictes.

3.1.5. Dret a vaga
  • Es considera que pot fer vaga l’alumnat de 3r d’ESO o cursos superiors, sempre i quan es complisquen els següents requisits:
  • Les decisions col·lectives d’inassistència a classe adoptades pels alumnes hauran de disposar de la corresponent autorització dels seus pares, mares, tutors o tutores, en cas que siguen menors d’edat.
  • Les decisions col·lectives d’inassistència a classe, a les quals es referix l’apartat anterior, hauran d’estar avalades per més de 20 alumnes
  • L’autorització del pare, mare, tutor o tutora de l’alumne o de l’alumna per a no assistir a classe implicarà l’exoneració de qualsevol responsabilitat del centre derivada de la seua actuació, tant amb la resta de l’alumnat com respecte a terceres persones.
  • L’autorització del pare, mare, tutor o tutora de l’alumne o de l’alumna haurà de formalitzar-se conforme al model establit en l’annex II del Decret 39/2008 de 4 d’abril
  • En tot cas, el centre garantirà el dret a assistir a classe i a romandre en el centre degudament atés a l’alumnat que no desitge exercitar el seu dret de reunió en els termes que preveu la legislació vigent, així com als alumnes que no disposen de la preceptiva autorització dels pares, mares, tutors o tutores.
  • Les decisions col·lectives dels alumnes d’exercir el seu dret de reunió, que impliquen la inassistència a classe i l’autorització dels pares, mares, tutors o tutores, hauran de ser comunicades a la direcció del centre amb una antelació mínima de cinc dies naturals.
  • Els centre comunicarà als pares, mares, tutors o tutores, amb caràcter previ, les decisions col·lectives adoptades pels alumnes respecte a l’exercici del dret de reunió.
3.2 LA RESOLUCIÓ DE CONFLICTES
  • Afrontar les conductes inadequades és necessari en tot marc de convivència. És el moment final d'un procés al llarg del qual s'han intentat crear hàbits de comportament i s'ha fomentat la valoració del respecte dels drets de la resta de membres de la comunitat educativa i del col·lectiu en el seu conjunt.
3.2.1 Conductes contràries a les normes de convivència del centre educatiu i mesures correctores
  • Les conductes i mesures correctores que s'apunten a continuació són orientatives per a la seua consideració per qui, en cada cas, haja d’avaluar-les i analitzar les diverses circumstàncies que concorren les situacions concretes.
  • Un dels principals valors a aconseguir en la comunitat escolar és el de la convivència pacífica, en un ambient de diàleg i respecte entre totes les persones que la componen. Les conductes que s'assenyalen són considerades, per tant , més que faltes de disciplina, alteracions d'aquesta convivència que intentarà restablir-se per diferents mitjans segons la naturalesa de la conducta: diàleg, mediació, mesures correctores, etc.

Tipificació.
Es consideren conductes contràries a les normes de convivència del centre educatiu les següents:
  • a) Les faltes de puntualitat injustificades.
  • b) Les faltes d’assistència injustificades.
  • c) Els actes que alteren el normal desenrotllament de les activitats del centre educatiu, especialment els que alteren el normal desenrotllament de les classes.
  • d) Els actes d’indisciplina.
  • e) Els actes d’incorrecció o desconsideració, les injúries i ofenses contra els membres de la comunitat educativa.
  • f) El furt o el deteriorament intencionat d’immobles, materials, documentació o recursos del centre.
  • g) El furt o el deteriorament intencionat dels béns o materials dels membres de la comunitat educativa.
  • h) Les accions que puguen ser perjudicials per a la integritat i la salut dels membres de la comunitat educativa.
  • i) La negativa sistemàtica a portar el material necessari per al desenrotllament del procés d’ensenyança aprenentatge.
  • j) La negativa a traslladar la informació facilitada als pares, mares, tutors o tutores per part del centre i viceversa.
  • k) L’alteració o manipulació de la documentació facilitada als pares, mares, tutors o tutores per part del centre.
  • l) La suplantació de la personalitat de membres de la comunitat escolar.
  • m) La utilització inadequada de les tecnologies de la informació i comunicació durant les activitats que es realitzen en el centre educatiu.
  • n) L’ús de telèfons mòbils, aparells de so i altres aparells electrònics aliens al procés d’ensenyança aprenentatge durant les activitats que es realitzen en el centre educatiu.
  • o) Els actes que dificulten o impedisquen el dret i el deure a l’estudi dels seus companys i companyes.
  • p) La incitació o estímul a cometre una falta contrària a les normes de convivència.
  • q) La negativa al compliment de les mesures correctores adoptades davant de conductes contràries a les normes de convivència.
  • r) L’ús inadequat de les infraestructures i béns o equips materials del centre
  • s) La desobediència en el compliment de les normes de caràcter propi del centre i que estiguen incloses en el seu projecte educatiu.

3.2.1.1. Mesures educatives correctores
  • a) Amonestació verbal.
  • b) Compareixença immediata davant del cap o la cap d’estudis o el director o directora.
  • c) Amonestació per escrit.
  • d) Retirada de telèfons mòbils, aparells de so o altres aparells electrònics aliens al procés d’ensenyança aprenentatge, utilitzats de manera reiterada durant les activitats que es realitzen al centre educatiu. Es retiraran apagats i seran tornats als pares, mares, tutors o tutores legals en presència de l’alumne o de l’alumna. En cas que l’alumne o l’alumna siga major d’edat, se li tornarà una vegada finalitzada la jornada lectiva. No obstant això, l’ús d’aparells electrònics en el recinte dels centres docents es podrà prohibir, sempre que no siguen necessaris per a dur a terme les tasques docents, si així ho preveu el reglament de règim interior del centre.
  • e) Privació de temps de recreació per un període màxim de cinc dies lectius.
  • f) Incorporació a l’aula de convivència.
  • g) Realització de tasques educadores per l’alumne o l’alumna en horari no lectiu. La realització d’estes tasques no es podrà prolongar per un període superior a cinc dies lectius.
  • h) Suspensió del dret a participar en les activitats extraescolars o complementàries que tinga programades el centre durant els quinze dies següents a la imposició de la mesura educativa correctora.
  • i) Suspensió del dret d’assistència a determinades classes per un període no superior a cinc dies lectius. Durant la impartició d’eixes classes, i a fi d’evitar la interrupció del procés formatiu de l’alumnat, aquest romandrà en el centre educatiu efectuant els treballs acadèmics que li siguen encomanats per part del professorat que li impartix docència. El cap o la cap d’estudis del centre organitzarà l’atenció a aquest alumnat.
3.2.1.2 Prescripció
  • 1. Les conductes contràries a les normes de convivència prescriuran en el termini d’un mes, comptat a partir de la data de comissió.
  • 2. Les mesures educatives correctores adoptades per conductes contràries a les normes de convivència prescriuran en el termini d’un mes des de la seua imposició.
3.2.1.3. Reiteració de conductes contràries a la convivència i falta de col·laboració amb els pares, mares, tutors o tutores
  • 1. En aquells supòsits en què, una vegada duta a terme la correcció oportuna, l’alumne o l’alumna continue presentant reiteradament conductes pertorbadores per a la convivència en el centre, a més d’aplicar les mesures educatives correctores que corresponguen, es traslladarà, amb la comunicació prèvia als pares, mares, tutors o tutores legals en el cas de menors d’edat, a les institucions públiques que es consideren oportunes, la necessitat d’adoptar mesures dirigides a modificar aquelles circumstàncies personals, familiars o socials de l’alumne o l’alumna que puguen ser determinants de l’aparició i persistència de dites conductes.
  • 2. En aquelles actuacions i mesures educatives correctores en què el centre reclame la implicació directa dels pares, mares, tutors o tutores de l’alumne o l’alumna i estos la rebutgen, el centre ho comunicarà a l’administració educativa, a fi que s’adopten les mesures oportunes per a garantir els drets de l’alumne i de l’alumna.


3.2.2. Conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre
Tipificació
Es consideren conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre:
  • a) Els actes greus d’indisciplina i les injúries o ofenses contra membres de la comunitat educativa que sobrepassen la incorrecció o la desconsideració previstes en l’apartat 3.2.1 del present RRI.
  • b) L’agressió física o moral, les amenaces i coaccions i la discriminació greu a qualsevol membre de la comunitat educativa, així com la falta de respecte greu a la integritat i dignitat personal.
  • c) Les vexacions i humiliacions a qualsevol membre de la comunitat escolar, particularment si tenen un component sexista o xenòfob, així com les que es realitzen contra els alumnes més vulnerables per les seues característiques personals, socials o educatives.
  • d) L’assetjament escolar.
  • e) La suplantació de personalitat en actes de la vida docent.
  • f) La falsificació, el deteriorament o la sostracció de documentació acadèmica.
  • g) Els danys greus causats en els locals, materials o documents del centre o en els béns dels membres de la comunitat educativa.
  • h) Els actes injustificats que pertorben greument el normal desenrotllament de les activitats del centre.
  • i) Les actuacions que puguen perjudicar o perjudiquen greument la salut i la integritat personal dels membres de la comunitat educativa.
  • j) La introducció en el centre d’objectes perillosos o substàncies perjudicials per a la salut i la integritat personal dels membres de la comunitat educativa.
  • k) Les conductes tipificades com a contràries a les normes de convivència del centre educatiu si concorren circumstàncies de col·lectivitat o publicitat intencionada per qualsevol mitjà.
  • l) La incitació o l’estímul a cometre una falta que afecte greument a la convivència en el centre.
  • m) La negativa reiterada al compliment de les mesures educatives correctores adoptades davant de conductes contràries a les normes de convivència.
  • n) La negativa al compliment de les mesures disciplinàries adoptades davant de les faltes que afecten greument la convivència en el centre.
  • o) L’accés indegut o sense autorització a fitxers i servidors del centre.
  • p) Actes atemptatoris respecte al projecte educatiu, així com al caràcter propi del centre.

3.2.2.1.Mesures educatives disciplinàries

  1. Davant de les conductes tipificades en el punt anterior, el centre pendrà les següents mesures disciplinàries:
  2. Les mesures disciplinàries que s’imposaran per incórrer en les conductes tipificades en el punt anterior, lletres h), m) i n), són les següents:
  • Realització de tasques educadores per a l’alumne o l’alumna, en horari no lectiu, per un període superior a cinc dies lectius i igual o inferior a quinze dies lectius.
  • Suspensió del dret a participar en les activitats extraescolars o complementàries que tinga programades el centre durant els trenta dies següents a la imposició de la mesura disciplinària.
  • Canvi de grup o classe de l’alumne o l’alumna per un període superior a cinc dies lectius i igual o inferior a quinze dies lectius.
  • Suspensió del dret d’assistència a determinades classes per un període comprés entre sis i quinze dies lectius. Durant la impartició d’eixes classes, i a fi d’evitar la interrupció del procés formatiu de l’alumnat, este romandrà en el centre educatiu efectuant els treballs acadèmics que li siguen encomanats per part del professorat que li impartix docència. El cap o la cap d’estudis del centre organitzarà l’atenció a este alumnat.
  • 3. Les mesures disciplinàries que s’imposaran per incórrer en les conductes tipificades en el punt anterior, excepte les lletres h), m) i n), són les següents:
  • a) Suspensió del dret d’assistència al centre educatiu durant un període comprés entre sis i trenta dies lectius. Per a evitar la interrupció en el seu procés formatiu, durant el temps que dure la suspensió, l’alumne o l’alumna haurà de realitzar els treballs acadèmics que determine el professorat que li impartix docència. Es determinaran els mecanismes que possibiliten un adequat seguiment del dit procés, s’especificarà la persona encarregada de dur-lo a terme i l’horari de visites al centre per part de l’alumne o l’alumna, sancionat o sancionada.
  • b) Canvi de centre educatiu. En cas d’aplicar esta mesura disciplinària, a l’alumnat que es trobe en edat d’escolaritat obligatòria, l’administració educativa li proporcionarà una plaça escolar en un altre centre docent sostingut amb fons públics, amb garantia dels servicis complementaris que siguen necessaris, condició sense la qual no es podrà dur a terme la dita mesura.

3.3 TRACTAMENT DEL CONFLICTE

En cas de produir-se qualsevol tipus de falta es procedirà de la següent manera:

3.3.1 Professors:
Les observades fora de classe:
  • El professor que les detecte informarà al tutor corresponent mitjançant el model establert a aquest efecte. El tutor en funció del que establix aquest RRI procedirà a imposar la sanció pertinent i la comunicació als pares. En cas necessari comunicarà la falta a Prefectura d'Estudis i es tractarà en la comissió de convivència.
  • El tutor haurà de guardar còpia de la comunicació als pares.

Les observades dintre de classe:
  • Si la incidència observada fa referència a un alumne, el professor realitzarà la comunicació als pares. Si ho considera convenient realitzarà el comunicat establert a aquest efecte i ho comunicarà als pares i al tutor.
  • Si es considera que la incidència afecta al bon funcionament de la classe es comunicarà necessàriament per escrit al tutor del grup i, es comunicarà als pares.
  • Si un alumne presenta una conducta greument perjudicial per a la convivència del centre es comunicarà directament a la Comissió de Convivència o a la Prefectura d'Estudis.

Procediment a seguir:

1 . Avisar l'alumne i si fa cas omís enviar-lo amb treball a la sala de guàrdies o a l’aula de convivència, que haurà de ser revisat pel professor.
2 . Si la falta comesa es considera greu s'advertirà l'alumne, s'emplenarà el comunicat corresponent i es traslladarà als pares i al tutor.
3 . El tutor parlarà amb l'alumne i informarà als seus pares o representants legals de la falta quan les prevencions siguen freqüents.
4 . El tutor elaborarà un informe perquè la Comissió de Convivència actue si no es percep millora o la falta comesa fóra molt greu.
5 . Si l'alumne no millora el seu comportament s'instruirà expedient.

3.3.2 Alumnes:
  • L'alumne podrà, després del reconeixement de la seua falta, proposar mesures per a resoldre el conflicte. La idoneïtat d'aquestes mesures serà valorada pel tutor, Cap d’estudis o Comissió de Convivència.

3.3.3 Comissió de Convivència

  • Formada pel Cap de Estudis, al menys un pare del Consell Escolar, un professor del Consell Escolar i altre que podrà ser-ho o no, un alumne del Consell Escolar o de la Junta de Delegats i l’educadora social encarregada del programa municipal d’absentisme.
  • Es reunirà setmanalment i resoldrà els conflictes greus establint les mesures pertinents que condueixen a la reconciliació, a la reconstrucció del dany ocasionat i, finalment, a la resolució amb canvis de comportament i d'organització que previnguen nous conflictes.
  • Els acords de la Comissió de Convivència s'entenen confirmats pel Consell Escolar.
  • Els casos que la Comissió de Convivència considere oportú podran ser remesos al ple del Consell Escolar per al seu tractament i resolució.
3.3.4 Comissió de Mediació
  • Amb la mediació s'intenta resoldre pacíficament i mitjançant el diàleg els conflictes sorgits pels mateixos alumnes que estan implicats en ell.
  • Comptaran amb l'ajuda d'un professor i un alumne adequadament preparats en les tasques de mediació.
  • Els alumnes podran demandar una mediació per a resoldre els seus conflictes o, si s’escau, el Tutor o el Cap de Estudis podran proposar-la.
  • Amb la mediació s'intenta aconseguir:
  • La reconciliació entre els alumnes
  • La presa de consciència del dany causat a l'altre.
  • La resolució del conflicte mitjançant propostes concretes conjuntament acordades.

3.4 FUNCIONS DEL PROFESSORAT

El professorat ha d'implicar-se en la bona marxa del centre col·laborant en la consecució dels objectius prefixats. Com a pautes a seguir en les seues actuacions haurà de:
  • a) Prendre sempre a l'alumne com a eix de les activitats formatives i educatives.
  • b) Promoure en la seua tasca educativa els valors que permetran a l'alumne ser un adult independent, autònom i ben format i informat, que assimile una escala de valors i els projecte. La solidaritat i respecte als altres, seran els valors que guien el treball quotidià del docent. La qualitat del procés educatiu ha de quedar garantida mitjançant una relació plural i democràtica amb l'alumnat.

Per respecte a l'alumnat i per a poder realitzar coherentment la tasca educativa que els és encomanada, tots els professors han de ser puntuals, tant en les entrades com en les eixides i en les guàrdies, per tant, queda prohibit deixar eixir als alumnes de l'aula abans de la finalització de l'hora lectiva.

3.4.1 Professor - Tutor:

  • Ha d’atendre el seu grup classe i als alumnes que el componen en aspectes acadèmics, formatius, de convivència i educatius en general
  • Treballarà amb el seu grup d'alumnes el contingut del R.R.I.
  • Procurarà organitzar l'aula nomenant responsables, adequar l'aula a les tasques d'ensenyament aprenentatge mantenir la neteja de l'aula, atendrà els alumnes en l'hora de tutoria individualitzada.
  • Convocarà l'equip educatiu sempre que ho considere oportú del que rebrà la seua col·laboració.
  • En alguns casos excepcionals s'assignarà a alguns alumnes tutors personals que col·laboraran amb el tutor, o un cotutor si el grup ho requereix o, fins i tot, es podria estudiar la figura de l'alumne-tutor.
  • Presidirà les sessions d'avaluació.
  • Lliurarà els butlletins de notes al final de cada avaluació i recollirà els resguards signats pels seus pares, tutors o representants legals. Col·laborarà amb el departament d'orientació per al compliment del PAT (Programa d’Acció Tutorial).
  • Comunicarà periòdicament als pares les faltes no justificades dels seus fills.
  • Tot el professorat té en el seu horari una hora específica d'atenció a les famílies.
  • Mantindrà una reunió trimestral, almenys, amb els pares per a informar-los de la marxa del seu fill dintre del curs.
  • Comunicarà a Prefectura d'Estudis l'elecció del delegat a principi de curs.
  • Mantindrà informades a les famílies sobre la vida escolar dels alumnes.
  • Per als cursos que així s'establisca, al final del curs lliurarà personalment, mitjançant cita prèvia, els butlletins de notes als pares o tutors legals de l'alumne.

3.4.2 Professor de guàrdia. Absències i substitucions

  • Els professors de guàrdia han de controlar i col·laborar amb el Cap d'Estudis les faltes del professorat, substituint els companys absents i controlant als alumnes que estiguen sense professor.
  • Seria convenient que cada aula estigués dotada de material educatiu perquè els alumnes realitzaren activitats quan falta el professor.
  • La substitució de companys absents és la funció prioritària del professor de guàrdia.
  • En la Sala de Guàrdies/aula de convivència i en la Sala de Professors romandrà un professor de guàrdia.
  • Els professors de guàrdia vigilaran els corredors i espais comuns per a controlar el bon funcionament de l'institut.
  • Els professors que realitzen guàrdies durant el temps d'esbarjo han de vigilar les zones assignades comunicant qualsevol incidència a la Direcció.
  • Es concretaran les funcions específiques dels professors de guàrdia per a cada zona.
  • Quan un professor no puga acudir al Centre haurà d'avisar com més aviat millor.
  • Si el professor ha sol·licitat un permís a la Direcció haurà de deixar treball en el llibre de guàrdies perquè el realitzen els alumnes.
  • Les justificacions de les faltes s'han de realitzar com més aviat millor, davant Prefectura d'Estudis, tal com recull la normativa legal vigent.
  • Si el professor no ha estat substituït, els alumnes, mitjançant el delegat o altre company/a, sol·licitaran un professor de guàrdia en la sala de professors o en defecte d'això a Prefectura d'Estudis o Direcció.
  • Quan en el transcurs d'una guàrdia un alumne sofrisca un contratemps, es lesione o es trobe malament, el professor de guàrdia telefonarà el servei mèdic contractat, als seus pares si ho considera convenient, acompanyarà a l'alumne fins que aquest arribe i emplenarà la documentació que, a aquest efecte, es troba en consergeria.
  • S'anotaran els retards dels professors en la llibreta de guàrdia.
  • S'aconsella la rotació de guàrdies de pati de tot el professorat.

3.5 PARES I MARES. TUTORS LEGALS

Tenen dret a:
  • Associar-se i col·laborar amb el centre.
  • Triar els seus representants legals en el Consell Escolar.
  • Ser informats del calendari escolar, dates d'avaluacions i de tots els esdeveniments o actes en els quals puguen estar interessats.
  • Comunicar-se amb els professors i reunir-se amb ells en l'hora que, a aquest efecte, tenen en el seu horari.
  • Ser informats de l'horari de l'Equip Directiu, professors i tutors.
  • Rebre informació de la marxa acadèmica, faltes d'assistència i qualsevol altre aspecte que siga rellevant en l'educació dels seus fills.
  • Cooperar amb el tutor i el departament d'orientació per a millorar l'aprenentatge dels seus fills.
  • L’AMPA disposarà d'un local dintre del centre en el qual desenvolupar la seua activitat, d'un tauler d'anuncis i d'una bústia en la qual recollir les comunicacions i suggeriments que la comunitat educativa vullga fer-los arribar.

3.6 ÒRGANS DE GOVERN DEL CENTRE

La composició i funcions dels òrgans de govern del centre estan recollides en el Reglament Orgànic i Funcional dels centres.
Els principals són:
  • Equip directiu compost per:
  • Director/a
  • Vicedirector/a
  • Secretari/a
  • Cap de Estudis d'Ensenyaments Secundaris
  • Cap de Estudis de Cicles Formatius
  • Subsecretari, si hi ha.
  • Comissió de Coordinació Pedagògica, composta pels caps de Departaments de cadascun dels Departaments Didàctics de Secundària i de Cicles Formatius, així com pel coordinador de Secundària, el cap/a de pràctiques formatives, els caps d'estudis i el director/a
  • Coordinador de Secundària.
  • Cap de pràctiques formatives
  • Consell Escolar, òrgan decisori final en el qual estan representats tots els estaments del centre: direcció, prefectura d'estudis, professors, pares, alumnes, personal no docent i representant de l'Ajuntament.
  • Claustre de professors : Compost per tots els professors del Centre.

4 ACTIVITATS EXTRAESCOLARS

  • Aquestes activitats es consideren molt importants per a l'educació complementària de l'alumnat. I es valorarà, en gran mesura, l'esforç del professorat que s'implica en elles, per la seua labor planificadora, organitzativa i de dedicació fora de l'horari lectiu. Cal tenir en compte que:
  • Aquelles activitats que afecten l'horari lectiu es dissenyaran de manera que l’alteren el menys possible. S'organitzaran preferentment en el primer i segon trimestre, evitant les dates d'avaluació.
  • El claustre serà informat de totes les activitats que es realitzen a través d'un calendari planificador que se situarà en la sala de professors.
  • Totes les activitats extraescolars, tant les proposades pels departaments com les proposades per la Regidoria de Joventut, previstes durant el curs escolar quedaran reflectides en la PGA. Haurien de ser aprovades en el Consell Escolar.
  • Al llarg del curs escolar es podran afegir altres activitats que siguen considerades convenients pels professors i que siguen aprovades pel Consell Escolar. Estaran també, reflectides en la memòria final.
  • Els Departaments i el Vicedirector realitzaran una memòria de les mateixes al finalitzar el curs escolar.
  • Totes hauran de ser autoritzades pels pares, tutors o representants legals.
  • Els alumnes seguiran les instruccions marcades pels professors.
  • Els alumnes que hagen comès faltes greus o molt greus i aquells que han tingut un comportament inadequat en eixides anteriors, perdran el dret de l'assistència a les eixides extraescolars.
  • Els viatges fi de curs no podran fer-se en època de lliurament de notes o avaluacions finals.
  • El departament d’activitats extraescolars i complementàries, o si s’escau el vicedirector, haurà d'autoritzar totes les activitats i informar a la Direcció del Centre així com establir el nombre de professors acompanyants i el control en el comunicat de guàrdia, tot procurant que les absències causen el mínim perjudici possible.
  • La utilització de les instal·lacions per a activitats no pròpies de la vida escolar, es farà mitjançant convenis signats per l'Alcalde i la Direcció del Centre, romanent informat el Consell Escolar.
  • És recomanable que en les activitats extraescolars realitzades fora de l'institut els alumnes siguen acompanyats per professors en una relació d'un professor per cada 15 0 20 alumnes, en funció de l’activitat. transport etc. Si l'activitat fóra de risc es vetllarà per què el nombre de professors acompanyants siga l'adequat per a evitar qualsevol contratemps.

5. REVISIÓ I APORTACIONS A AQUEST REGLAMENT

  • Trimestralment es realitzarà una avaluació del funcionament del Centre per la COCOPE, en la qual es discutiran i aprovaran les possibles propostes de millora aportades per qualsevol dels components de la Comunitat Educativa.
  • Aquells aspectes que suposen una modificació del present reglament de règim intern seran tinguts en compte, discutits i aprovats, si és el cas, pel Consell Escolar a final del curs.
  • Aquest Reglament de Règim Intern va ser aprovat en Consell Escolar el dia 7 de juny de 2006 i modificat en Consell Escolar el dia 29 de juny de 2007. Darrerament es modificà el 12 de novembre de 2008

* S’ha usat en tot el document el masculí en sentit genèric.

No hay comentarios: